lørdag 28. april 2012

Lavkarbo Tortilla lefser

Disse lefsene er fantastiske. De smaker helt vanlige når du spiser de med fyll, og de revner heller ikke.
Veldig enkle og lage også.

4 eggehviter
15 g FiberHusk
15 g mandelmel
60 g kremost eller creme fraiche
0.5 ts salt
Litt tacokrydder eller annet (valgfritt)
*

*Tilsett gjerne tacokrydder, revet hvitløk, chilikrydder, basilikum, etc. hvis du er redd at mandelmelet skal gi smak - jeg syns ikke det merkes når du spiser dem med fyll, men med krydder blir de uansett enda bedre.

Miks alt sammen i en bolle med miksmaster.

 La den stå å svelle i 15 min.

 Fordel røren i 3-4 klumper på et bakepapirkledd brett. Ta en frysepose som du river opp i sømmen så den blir stor nok til hele platen og legg over.

 Kjevl ut til lefser og ta deretter plasten forsiktig av.
Stek på 150 grader i 20 min. Snu de etter halve tiden.

 La de avkjøle på rist.

Fredagstacoen er i boks:)

For å spare karbs, lagde jeg tacokrydderet selv.
  • 1 ss paprikapulver
  • 1 ss chilipulver
  • 1 ss spisskummin
  • 2 ts hvitløkspulver
  • 2 ts oregano
  • 1 ts cayennepepper
  • 2 ts salt
  • 1 ts sort pepper
Det er bare 4 karbs i hele tortillarøren, altså 1 karb per lefse ca.

Tips: ta vare på eggeplommene. De kan brukes til så mangt. F.eks til å lage deilig iskrem. Oppskrift på det kommer senere.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Denne skal jeg prøve imrg :) kleeeem jea

Anki Helgor sa...

Takk for spennende oppskrifter :-) Men er det riktig at det kun skal være 15 gram med mandelmel?

Hilsen Anki

Anki Helgor sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...

Fantastisk!