torsdag 26. april 2012

Lavkarbo og alkohol

Kan man drikke når man går på lavkarbo? Javisst kan man det.

Selv om brennevin og diverse er laget av både poteter, sukker og annet, omdannes karbohydratene til alkohol. Så det vil si at det er 0 karbohydrater i  vodka, rom, wisky og cognac.

Det man må passe på er blandevannet. Lightbrus og funsaft er gode alternativer.
Jeg pleier å blande fun light med istesmak, sammen med sprite zero. Smaker digg, null karbs og jeg blir god i gassen.  Appropo god i gassen. Når man er i ketose, blir man fortere full, så det er litt obs obs. Ikke gå på en smell. En annen ting når man blir altfor full er at veien til nærmeste burgersjappe blir veldig kort. Samme med chipsskålen på bordet.

Det er ikke bare brennevin man kan drikke. Det er også lavkarbovarianter av øl og vin.
Disse har litt karbs i seg, men veldig redusert i forhold til vanlige varer.

Øl:
 Red Light, 2.5 karbs per halvliter. Så den er minst i av de jeg har funnet.
 Ringenes light, 1 karb per dl
 Tuborg light, 1 karb per dl
 Hansa light, 1 karb per dl.  Så det er 5 karbs per halvliter i disse.

Vin:
Tørre hvitviner går fint. Jeg er ikke så voldsom på vin, men har lest meg fram til at
Trulli er en anbefalt hvitvin, og Ken Creek og Jules er anbefalte rødviner med god smak og bare 1 karb per liter.

Det man må huske på når man drikker, er at kroppen da forbrenner alkoholen istedenfor fettet.
Så kos deg med en utepils, et glass vin eller en dram. Men alt med måte :)


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei. Kjempe fin blogg du har ! Du har mer kunnskap om lavkarbo enn meg, så lurte på en ting. Vet du om vi fortsetter å være i ketose om man drikker Smirnov ice light? Og så har jeg lest at man kan drikke Vikingfjord icebreaker lavkarbo. Har du noen erfaring om dette? Hilsen Renathe

Katrine Helen sa...

Siden eg har gått gravid har eg ikke gått på lavkarbo de siste 1,5 året så har ikke sett kommentaren din :( uansett..det skal stå bakpå hvor mange karbs d er per 100 ml. Så les deklarasjon på ALT! Mitt beste tips :)