lørdag 12. mai 2012

Lavkarbo iskrem

Når det er sommer og sol, er få ting bedre en iskrem! Her er oppskrift på en lavkarbo variant.

Eggeplommer
Fløte
Sukrin
Flytende natreen.

Ta ett egg per dl med fløte. Alt etter hvor mye iskrem du vil ha. Jeg tok f.eks 4 eggeplommer og 4 dl fløte.


 Pisk fløte og natreen til krem. Jeg synes natreen er det beste søtningsmiddelet for fløte. Lag den litt for søt, siden den mister en del sødme etter den er fryst.
Så pisker du eggeplommene med 2-3 ss sukrin.

 Bland forsiktig kremen og eggedosisen sammen. Så tilsetter du den smaken du vil ha.

 Jeg delte røren i to og lagde en med bringebær smak og en med sjokolade. Jeg tinte opp bringebær, moste de og rørte de inn. Smeltet 100 g sjokolade i et vannbad, lot den avkjøle litt før jeg rørte den inn.

Så kan du sette boksen(e) i frysen. Et viktig tips er at du rører i iskremen 1 gang per halvtime så den ikke krystalliserer seg.

                                                                   Meget smakfull:)

1 kommentar:

Grethe sa...

Yummy! Har også hørt et triks, å dekke forma med plastfolie, så slipper man å røre i den! :)