tirsdag 6. mars 2012

Dette er lavkarbo

Lavkarbo er en endring i kosten, der man reduserer inntaket av karbohydrater, og tilsetter mer protein og fett. Mange er skeptiske til det å skulle spise mer fett, men når man ikke har karbs som er en energikilde for kroppen, blir fettet energikilden istede. I tillegg holder fettet deg mett lengre.

Når man går på lavkarbo, bør man følge en og samme filosofi. Enten det er Atkins, ketolyse, skaldemann eller fedon.

Jeg har valgt å følge atkins.

Da skal jeg spise ca 20 karbohydrater for dagen. Det meste av disse skal komme fra grønnsaker.

Brød, pasta, ris, poteter, grønnsaker under jorden og ikke minst sukker! Er fyfy og proppfult av karbohydrater. Så dette må jeg unngå helt.

Jeg skal spise når jeg er sulten, og spise meg passelig mett.

Tar også omega3 og gerimax multivitaminkapsler, for å passe på vitamin inntaket.

Jeg har selv bestemt meg for å unne meg gode ting som f.eks lavkarbomuffins, cookies ol i helgene, for jeg synes det er viktig å kunne kose seg. Alt er selvfølgelig lavkarbo.

Etter 3 dager var jeg i ketose. Når man er i ketose, har kroppen kvittet seg med reservelagrene sine, og tar energi rett fra sideflesket. Du kan lese mer om ketose her.

Jeg drikker 2-3 liter vann for dagen. Når jeg er på jobb eller trener, drikker jeg mer. Dette er super viktig, fordi kroppen har ikke et eget vannlager lengre, og da må man tilføre vann jevnlig. Det er også vannet som skiller ut fettet i urinen din. Så man tisser omtrent ut fett. Litt greit å tenke på når man irriterer seg over å måtte fly på do hele tiden;)

Etter en uke eller to der man gjerne er mye slappere en vanlig, har hodepine osv, vil man merke at kroppen får en helt ny energi. Man har et overskudd man ikke har hatt på lenge, og orker mye mer i hverdagen.

Etter to uker på lavkarbo, kan jeg bare konkludere med at jeg elsker det! Energien er på topp, jeg er aldri sulten, jeg savner ingenting spesielt, og har vel egentlig funnet ut at alt det man vanligvis spiste kan erstattes med noe i lavkarbo form! Kan det virkelig være så enkelt? Etter to uker er det enkelt.
Får se hvordan det blir videre:)




1 kommentar:

jeanett sa...

du er kjempe flink. blir spennende å følge med deg :D
klemmmzy